söndag 29 januari 2012

Vilken helg!!!

Söndag kväll. I mitt förra liv var söndagarna en mental upptrappning inför en ny arbetsvecka. Kolla agendan, förbereda lite, läsa. Det är slut med det nu. Punkt.

I mitt nya liv är mina lediga timmar mina och jag gör vad jag vill med dem. Helgen har jag tillbringat i kungliga hufvudstaden tillsammans med vuxen och älskad dotter. Vi har haft det finfint!

Helgen inleddes med Hair på Stadsteatern. Det är andra gången jag ser den, men lika bra var den denna gång. Både skådespelare och musiker visade var skåpet ska stå. Gillas. Dottern sparkade på mig när jag diggade för hårt. Hon påstod att hela bänkraden gungade. Det tror jag inte på ;)

Lördagen ägnade vi åt den fantastiska Afghanistanutställningen på Etnografiska. Om du tror att Afghanistan är liktydigt med förtyck, talibaner och burqor; då ska du definitivt besöka utställningen. Jag kommer att lyssna till nyhetsrapporteringen därifrån på ett helt annat sätt framöver.

Helgen kröntes så av Inkautställningen på Östasiatiska, även den ett brilliant mästerverk. Långt innan Gustav Vasa lyckades ena vårt land hade inkafolket upparbetat ett guldprytt rike, varav en del finns intakt bevarat för eftervärlden. Man blir så imponerad av dessa konstverk!

Så kan jag inte låta bli att berätta om våra matäventyr. Igår åt vi på en jättemysig indisk restaurang, god mat och bra service. Och maten smakade som om jag var åter i Indien. Bra där! Idag muggade vi i oss kinesisk mat. Jag åt bland annat hönsfötter. Man måste ju kolla läget. Punkt. Slut!

Inga kommentarer: