måndag 23 januari 2012

Att försätta sig i lärande

Minns du hur det känns att inte kunna? Att sitta med ett föremål framför sig som man inte vet hur det fungerar, att ha en människa framför sig som man inte förstår vad hen säger, eller att önska att man kunde något men man vet inte hur man ska lära sig? Frustration är bara förnamnet.

Jag tänker på det dagligen nu när jag jobbar tillsammans med människor som inte kan så mycket svenska än, men en väldig massa andra saker. Jag brukar tänka på om jag skulle hamna i ett helt okänt land med en annan kultur och att jag inte kan språket. Så ska jag köpa något att äta eller ta reda på var jag kan hitta ett jobb. En hisnande vilsen känsla infinner sig.

Jag tror att det är viktigt att vi som arbetar med utbildning emellanåt försätter oss i lärande. På riktigt. Att verkligen inte kunna. Med den respekt för lärandet som då infinner sig blir vi ännu duktigare utbildare. Tror i alla fall jag!

Inga kommentarer: