måndag 30 januari 2012

Utmaning till dig!?

Ny dag, ny vecka, nya möjligheter. I iskall solbegjuten och frostig morgon reste jag mot nya utmaningar i Centralorten. Den första utmaningen blev att vända hemåt efter ett tag då jag insåg att jag glömt datorn hemma. Nåväl, betydligt värre olyckor har inträffat och jag fick ytterligare en stunds P2-lyssnande som start på dagen.

Sen blev det rivstart på dagens viktigaste insats: lektionsbesök. Jag var med på SFI-elevernas samhällsinformation, en härlig diskussion med fortsatt utbildning som tema. Det är sannerligen inte lätt att som nybliven svensk greppa hur man ska ta sig in i samhället, vilka möjligheter som finns och hur man ska få chans att visa vad man redan kan, en knackig svenska till trots.

Efter lektionen fikade jag med några av eleverna och vi fortsatte att prata praktik, utbildning och högskoleprov. Jag hävdar att det är utanför klassrummet man lär sig det mesta, så det var nedslående att höra att ingen av eleverna jag pratade med har någon praktikplats. Några har haft, bland annat B som varit hos oss på Dansutskolan tidigare, men sen var det nada.

Vad är problemet? Jag vet att många företagare har en tight vardag, att det kanske känns som en extra pålaga att ta emot en praktikant. Men tänk vilken utmaning det skulle kunna vara; att få vara delaktig i en människas utveckling och så småningom kanske få en medarbetare med lite andra infallsvinklar än eljest. OK?

Så nu kommer min utmaning: om du eller någon du känner är nyfiken på nya bekantskaper och vill vara med på utmaningsresor; hör av dig så ska jag se till att både du och någon av mina elever blir riktigt, riktigt glada!

Inga kommentarer: