torsdag 19 januari 2012

Varför heter rektorn Fixar-Frasse?

Gårdagens telefonintervju och dagens uppföljande intervju har satt megasnurr på mina tankar. Jag sammanställde ju en lista på konstiga saker en rektor gör, typ startar om servern så att nätverket ska fungera eller fixar nycklar till vikarier. Men det finns värre saker på listan, som att hindra en drogpåverkad man från att stjäla en av lärarnas bil eller att han ska ta sig in i skolan. Det var långa 20 minuter innan räddningstjänsten var på plats.

Nåväl, när jag tittade på listan började jag undra över vad jag håller på med egentligen. Då rinde en kollega. Jag berättade om listan. Då sa hon: "Ja, jag håller just på att vika ihop granar".

Jag är inte ensam om att agera Fixar-Frasse, både ett skönt och förfärligt konstaterande. Hur ska det gå med svensk skola om vi som har det magnifika och fantastiska ledaruppdraget ägnar dagarna åt att diska, städa och sopa? Nej, nu är det dags att dra i bromsen och ge oss rektorer reella uppdrag. Here we go!

Inga kommentarer: