måndag 12 december 2011

Rappakalja

VOC, AF, KUI, YH, SIS, VIS och VUX12; bara några av de rappakaljaliknande stavelser jag stött på idag i mitt nya värv. Lyckligtvis är man inte helt tappad bakom en vagn, om jag nu får säga så, vilket innebär att jag efter hand kunde räkna ut vad de olika bokstavskombinationerna står för. De jag inte kunde innan, alltså.

Fack U, säger en del om fackspråk. Tack gode gud, säger jag! Tänk om man varje gång skulle säga KompetensUtvecklingsInstitutet och Vuxenutbildning I Samverkan; ja då skulle man få olja in käkmuskulaturen riktigt ordentligt i bilen till jobbet.

Men det gäller att vara på sin vakt så att man inte framstår som någon von oben och utestänger. Eller som det så klokt sagts: "Att tala med lärde på latin och med bönder på bönders vis". Då, när detta sades, kanske det inte fanns så många bönder som behärskade latin. Kanske inte idag heller. Men respekt för varje människas kunskap, det behöver man alltid ha!

Inga kommentarer: