måndag 5 december 2011

Medarbetarskap

Det är en ynnest att få lära känna nya medarbetare och sakta, men säkert, sätta sig in i en ny verksamhet. Jag har ju förmånen att kunna få ställa ganska ingående frågor till mina medarbetare om hur de tänker och varför de gör som de gör. Frågar man inget får man ju heller inget veta!

Idag har jag haft mina första medarbetarsamtal på Utbildningscentrum och jag tycker att det är riktiga guldstunder. Det är inga som helst problem att fylla en timma med prat och efteråt känner vi varandra lite bättre än innan.

Prat och prat, ja; nu sitter vi ju inte bara och gaggar, utan vi har förberedda och strukturerade samtal där vi tittar på den enskildes arbetssituation, pratar om hur samarbetet fungerar och hur eleverna vet vad de förväntas lära. Å så frågar jag hur den enskilde vill samarbeta med mig, för jag vet att olika medarbetare tänker olika om sin chef.

Jag kan lova att det blir spännande samtal. Och viktiga samtal, som ska lägga grunden för det fortsatta medarbetarskapet. Å så blev jag lite överrumplad idag när en av mina medarbetare plötsligt sa: "Och vem är du, då?". Jag hade liksom glömt bort att det inte bara är jag som är nyfiken, medarbetarna vill ju också veta vem de har att göra med numera!

Inga kommentarer: