torsdag 8 december 2011

En hemlig seans, eller inte

- Vad gör ni hela torsdagarna, egentligen? Måste ni verkligen träffas så där ofta? Jag har hört att ni nästan bara fikar och att ni inte ens för anteckningar.

Så sa en medarbetare till mig för en tid sedan och jag blev rätt så paff. Men jag hämtade mig snart och sa att vi chefer träffas faktiskt inte varje vecka och att det finns många frågor som vi behöver arbeta med tillsammans. Och visst förs det anteckningar, det brukar vara jag som gör det.

Idag har vi haft chefsträff för första gången på ett par veckor. Och vi har fikat, till och med ätit tårta, men det var ett undantag som bekräftar regeln. Vår fina kollega Taina har fyllt jämnt och det måste ju firas!

Visst finns det alltid anledning att fundera över hur man använder sin dyrbara tid och om det man för stunden gör verkligen leder till bättre utbildning för Gnestas barn, unga och vuxna. Förmiddagens olika diskussioner vill jag påstå i allra högsta grad uppfyller det kriteriet.

Vår jämställdhetsstrateg Karina var med på morgonen för att dra upp strategier för det fortsatta arbetet i EU-projektet "Lärande samverkan". All personal har vaskat fram kompetensutvecklingsbehov och nu vidtar arbetet med att förverkliga en del av detta. Som en fortsättning på det pratade vi också om det utmärkta materialet "Hälsofrämjande skola".

Så hade vår chef Mona läst alla kvalitetsredovisningar och kom med blandat ris och ros. Och det är väl så det ska va för att det ska gå framåt. Nu får vi chefer gå hem på kammarn och fixa till det som bör ändras så att det blir riktigt bra. En bra kvalitetsredovisning är ett fantastiskt underlag för utvärdering och planering.

Som om inte detta var nog vidtog diskussioner kring AHA-enkäten som genomfördes i våras och hur vi arbetar vidare med den på våra respektive arbetsplatser. Det är viktigt att våra anställda har en god arbetsmiljö för att kunna genomföra ett bra arbete.

Rektors pedagogiska ledarskap och ledarskap i klassrummet blev en lång och spännande diskussion, och vi tänker oss att detta blir ett gemensamt utvecklingsområde framöver. Det är spännande att tillsammans vända och vrida på begrepp och inte minst att själv få rucka på sina invanda tankemönster. Det gör jag ofta i samtal med mina chefskollegor!

Som avslut på förmiddagen hann vi också med några gemensamma frågor om lucia, julavslutning i kyrkan och gymnasieavtal. Så; det är inte så värst hemliga seanser vi ägnar oss åt. Tvärt om är det viktigt att vi chefer, med våra olika perspektiv, finns med i många skiftande diskussioner så att vi har en samsyn om hur utbildning ska bedrivas i vår kommun. Det har vi i mångt och mycket redan och det är faktiskt tack vare att vi träffas ganska ofta.

Inga kommentarer: