torsdag 29 december 2011

Paragrafrytteri. Eller kanske mer paragrafsurfande!?

Så här i mellandagarna är det perfekt att unna sig läsningsdagar hemmavid, det är ju ändå helt folktomt på jobbet. Och bunten "att läsa" har stadigt växt till sig under min dryga månad som rektor på Utbildningscentrum. Idag började jag botanisera i högen. Mumsigt värre!

Det är så spännande att sätta sig in i nya verksamheter, inte minst då även vuxenutbildningen står inför stora omvälvningar som träder i kraft 1 juli 2012. Jag har alltså det delikata läget att jag måste lära mig både den nuvarande och den kommande lagstiftningen, eftersom våra elever kommer att läsa efter båda systemen några år framöver. Det är inte bara det nya som är nytt för mig, utan även det gamla är nytt. Inte konstigt att det blir härdsmälta i skallen på mig ibland.

Men jag gör vad jag kan för att förstå mig på paragrafer, mål och planer. Det är ju precis som vanligt när man ska lära sig nåt nytt: känslan av att stå framför en mycket tätvuxen djungel och man vet inte var man ska börja hugga. Men efter en stunds huggande öppnar sig en liten glänta och snart ytterligare en. Till sist har man grepp om hela den djungel som från början såg helt ogenomtränglig ut. Fast för mig är det en bit kvar dit. Tur att det kommer fler läsdagar framöver!

Inga kommentarer: