måndag 5 mars 2012

Vikten av att ha ett språk

Dagligen blir jag påmind om vikten av att ha ett språk, något som vi ofta tar för givet. Nu börjar eleverna komma med sina frågor till mig och det är inte alltid så enkelt att förstå vad de egentligen vill. Men vi knackar oss fram på svenska, engelska och kroppsspråk, och ofta får vi lite lättande gemensamma skratt när vi knackar oss fram.

Mest tänker jag på våra elever som inte har något skriftspråk med sig från sitt hemland. Det är inte helt enkelt att lära sig ett nytt språk när man inte har ett annat skriftspråk att hänga upp det nya på, men eleverna är tappra och flitiga så det går framåt.

För mig handlar det om elevernas rätt till utbildning och vikten av att kunna göra sig förstådd och därmed kunna ta plats i samhället. Vi har ett enormt ansvar att stötta eleverna i detta och även förvissa oss om att de förstår vilka rättigheter och skyldigheter de har. Och där är språket nyckeln. Tänk att jag har ett så viktigt jobb!

Inga kommentarer: