onsdag 28 mars 2012

Lugnet före stormen

När jag nån gång säger att, jo, nu är det rätt så lagom med jobb, då ångrar jag mig ganska snart. Det brukar bli att äta upp det där, med råge, dessutom. Ja, ja. Nu dristar jag mig i alla fall till att säga det. Det är rätt så lagom med jobb nu.

Alla som bytt jobb känner igen den där första tiden av gungfly när det inte verkar vara ett endaste litet dugg man begriper. Och tror man att man begriper, då inser man ganska snart att det var en chimär.

Det känns som att jag lämnat den där första gungfly-fasen på Utbildningscentrum nu. Jag begriper i stora drag hur verksamheten fungerar och jag lär känna både personal och elever allt bättre för varje dag som går. Ja, jag tycker att jag greppar läget. Men jag vet att detta är lugnet före stormen.

Först ska jag ha ett par dagars semester, men på måndag utökas mitt uppdrag till att jag också blir gymnasieansvarig i kommunen. Storm är kanske fel ord, men gungfly är det dags för. Igen.

Det känns så spännande. Min assistent och jag har träffats några gånger och jag vet liiiiiite vad det handlar om. Det mest spännande är att jag ska lyfta blicken från administratörsskrivbordet och ägna mig åt både konkret och analyserande uppföljning av hur det går för våra gymnasieelever. Åh, jag riktigt längtar till detta. Men först: två härliga semesterdagar.

Inga kommentarer: