måndag 19 mars 2012

Oomkullrunkeliga fakta

Det är mycket konferensande nu. Förra veckan var jag på Skolverkskonferens, idag och i morgon är det VIS-konferens i Stockholm. Två fullspäckade dagar om vuxenutbildning, med nätverkande och matnyttiga föreläsningar på agendan.

Dagens absolut största behållning var hjärnforskaren Martin Ingvars föreläsning "Mer än hjärna!". Martin är alltid intressant att lyssna till, med all sin enorma kunskap och sitt spelevinkande på scen. Han pratade om vikten av att ha ett språk och att ingå i ett sammanhang. Visserligen är det så att man hör vad man vill höra, men han sa faktiskt detta. Och lite till som jag vill höra. Som vikten av att eleverna får direkt feed back, exempelvis. Vad var det JAG sa häromdagen?

Martin hävdar att det är kriminellt att konstatera att barn i årskurs 4 inte kan läsa och sedan inte göra något åt det. Ja, jag håller fullständigt med. Jag brukar ju hävda att det ska införas möjlighet för elever att föra talan mot skolan om de inte fått den utbildning de har rätt till, samma möjlighet som man idag har ifall man blivit mobbad. Under hot om skadestånd kanske det blir annat ljud i skällan.

Nu blir det hicka i en del TV-soffor, men vi kan ALDRIG skylla på eleverna om de inte når de uppsatta målen. Vi har ett oomkullrunkeligt ansvar för att alla elever når så långt de kan i sin kunskapsutveckling. Svettigt, ja. Men det är uppdraget.

Inga kommentarer: