tisdag 6 mars 2012

I lovet it

Förmiddagens chefsträff avverkades i ett rasande tempo, den maffiga dagordningen massakrerades med säker hand. Snabba frågor, som nytt upphandlingsavtal för läromedel, varvades med mer djupgående, som diskussion om vad nya krav i skollagen om mentorskap får för konsekvenser för vår verksamhet.

På eftermiddagen träffade vi fackliga företrädare för att fortsätta denna diskussion. Vi brukar träffas några gånger per termin för att dryfta gemensamma spörsmål. Vi har givetvis samma mål, men ibland lite olika tankar om hur vi ska nå dem. Att dryfta, vända och vrida tillsammans gör gott för samtalet och så småningom för verksamheten.

När jag kom tillbaka till kontoret i slutet av dagen möttes jag av en mindre angenäm doft och en nästan folktom byggnad. Det visade sig att det under dagen varit stora problem med avloppet som tagit minst sagt nya vägar. På Systembolaget, som har lokaler under oss, blev de minst sagt förvånade när det började droppa otäcksheter från taket. Nåväl, med hjälp av skickliga vaktmästare och andra proffs var akutläget över när jag kom, så för mig blev det mest att konstatera läget och sen informera personalen om vad som händer i morgon. Vi håller tummarna för att inga större skador uppstått och att man hittar problemet snart.

Slutet av arbetsdagen blev dock betydligt bättre då jag fick ett härligt samtal med två av mina lärare som varit på länsstudiedag med andra KomVux-lärare kring de nya kurs- och ämnesplanerna. Vi kunde konstatera att vi har ett fortsatt styvt arbete framför oss och att vi måste samarbeta med andra lärare för att sätta oss in i allt det nya. Lite ny litteratur beställde vi också, så nu är vi rejält laddade för nytt lärande.

Ja, det var inte särskilt svårt att få den här dagen att gå, snarare tvärtom. Som vanligt blev det inte riktigt som jag tänkt men det är ju charmen med det här jobbet. I love it!

Inga kommentarer: