måndag 26 mars 2012

Pluskvamperfekt på gymmet

När jag stretchade efter morgonens gym-pass var det plötsligt en av de andra svettiga atleterna som påkallade min uppmärksamhet. "Du? Hallå, du?" Jag vände mig om till den okände medtränaren.

"Du, vad är det för skillnad på hade haft och har haft?" Jag kan lugnt säga att det INTE var en fråga jag förväntat mig på gymmet. Under fortsatt stretching vindlade vi oss tillsammans fram i svensk grammatik. Det är ju skillnad på har haft och hade, men vilken? Och hur kan man beskriva det?

Pluskvamperfekt poppade upp i mitt huvud, uppenbarligen har högstadiets grammatiklektioner inte gått mig helt förbi. Men tillämpningen av densamma, den lektionen känner jag att jag nog var sjuk. Eller i alla fall inte med i huvudet.

Så ännu en gång kan jag konstatera att språk är så oerhört komplicerat och ytterst handlar om ett verbalt hantverk, något som bara sitter i kroppen utan att man riktigt kan förklara det. Och jag packar ner min lilla grammatikbok i gym-väskan för jag lovade killen att ta reda på hur det förhåller sig med hade och har haft. Vi tar det mellan övningarna när vi ses nästa gång, en betydligt större utmaning än styrketräningen!

Inga kommentarer: