torsdag 16 februari 2012

Ur en kos dagbok

Jag hoppas att du har läst och njutit av Beppe Wolgers helt underbara bok "Ur en kos dagbok". Det har jag och här kommer ett litet utdrag:

"10 november. Vaknade. Åt lite hö. Två strån som fanns kvar. Tittade på Majros. Hon stod kvar på sitt gamla ställe. Tittade på Örsvart. Hon stod kvar på sitt gamla ställe. Regnar ute. Blir mjölkad. Det känns ju rätt så skönt. Så mockade dom. Fick mat. Åt. Blev mjölkad. Åt. Somnade."

Har du aldrig drömt om att vara en ko? Det har jag. Tänk att bara stå där på en grön äng. Ta en tugga gräs. Tugga. Idissla. Ta en tugga till. Tugga. Tugga lite till. Å så lite till, för säkerhets skull. Ta ett kliv framåt. Ta en tugga...

När det rusar på som värst drömmer jag om min äng, blundar och tuggar mitt gräs. Men inte så länge. För jag vill nog inte vara på den där torra ängen egentligen. Jag vill hellre rusa fram med vinden fladdrande i manen på en travbana. Men det är klart; är man ko så är det nog lämpligare att lufsa runt och tugga på sitt gräs i stället för att försöka sig på galopp. Ska tänka på det. Och ta en tugga till.

Inga kommentarer: