tisdag 21 februari 2012

Här är listan

Ja, nu är listan över "konstiga saker en rektor gör" publicerad i Chef, så här kommer den. I ärlighetens namn vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser den. Dessvärre är det många av mina kollegor som skrattat med mig och sagt att de känner igen sig. En kollega sa: "Ja, jag håller just på att vika ihop skolans julgranar", så nog är det ett spretigt uppdrag vi har. Jag har ett fint pedagogiskt uppdrag men ägnar mig emellanåt också åt följande:

- åker till grannskolan och kopierar åt lärarna då vår egen kopiator havererat
- handlar, kokar kaffe, ställer fram fikabröd och diskar under studiedagar
- startar om en server så att nätverket ska fungera
- ansvarar för uthyrningen av skolans idrottshall
- åker till återvinningen med datorkartonger
- repeterar och genomför luciatåg
- surrar fast handbollsmål som lossnat i idrottshallen
- klipper upp lås åt elever som glömt skåpnyckeln hemma
- uppdaterar personaluppgifter i telefonsystemet
- uppdaterar och lägger ut nyheter på hemsidan
- skruvar ihop elevbord och justerar benen på dem
- kopplar upp projektor och ljudanläggning inför föreläsning
- sopar golvet i skolrestaurangen inför föräldramöte
- delar ut tillfälligt busskort till elever som tappat sitt
- säljer pennor och sudd
- visar besökare tillrätta
- kör barn till vårdcentralen
- hjälper till att leta efter elevers borttappade saker
- tömmer diskmaskinen och slänger sopor
- uppehåller rattfyllerist på skolans parkering så att han inte ska gå in i skolan
- rastvakten är sjuk, rektor rycker in
- vikarie saknas, rektor rycker in
- letar efter försvunnet porslin
- försöker lista ut vem som stulit falukorv från frysen i hemkunskapsrummet
- lyssnar på elever och medarbetare som behöver prata av sig
- lappar bilar som utan tillstånd ställt sig på skolans parkering
- försöker värja sig från telefonförsäljare av allehanda slag
- hämtar och delar ut post
- skriver konstiga listor ;)

Artikeln fortsätter: "Utifrån sett är rektorsyrket ett av Sveriges viktigaste chefsjobb. Ledare i skolan ska vara den drivande kraften i utbildningsväsendet, heter det. Utan goda skolledare inga duktiga ingenjörer, arkitekter eller entreprenörer. Men det räcker inte för att locka begåvade ledare till yrket. Varför?"

Kanske för att vi begåvade ledare inte alltid har förutsättningarna kring oss för att göra världens bästa skola. Typ.

Inga kommentarer: