torsdag 23 februari 2012

Så härligt med lärarstudenter!

Vet ni vad som händer när en lärarstudent gör praktik på en skola? Jo, ett antal ryggar blir rakare, ett antal ansikten lyser upp och stoltheten svallar långt utanför klassrummen. Visst är det fantastiskt!?

Idag träffade jag Björn, en blivande lärare i svenska som andraspråk, som gör praktik hos en av mina lärare. Jag märkte också hur jag blev stärkt av hans nyfikna frågor. Hans frågor leder till nya tankar och utveckling av verksamheten hos oss. Finemang.

Men gladast blev jag ändå av att möta en sprudlande glad lärare som fått så mycket input och fått föra didaktiska och akademiska diskussioner om just sitt ämne, något som är sällsynt då mina lärare oftast är ensamma i sitt värv.

Jag har sett det förut och nu fick jag se det igen, detta fina som sker när vi tar emot lärarstudenter. Så om du tvekar och tror att det bara innebär en massa merarbete att handleda studenter; tänk om. Jag lovar att du inte kommer att ångra dig!

Inga kommentarer: