onsdag 1 februari 2012

Björklund är upprörd. Jag också!

I dagens DN höjer Björklund rösten och säger sig vara provocerad av att ettagluttare lär sig skriva på läsplattor i stället för med penna och papper. Skolan i fråga använder sig av en norsk läsinlärningsmetod som heter "Skriva sig till läsning", en metod som visat sig vara framgångsrik. Pedagogikprofessor Tomas Kroksmark ger sitt stöd till metoden då eleverna tycker att det är enkelt och roligt att lära sig på detta sätt. Så bra!

Jag blir inte så upprörd av de där paddorna, sitter just nu och skriver på min. Och under dagen har jag skrivit både på min stationära dator, min padda och i ett anteckningsblock. Jag har valt de olika hjälpmedlen utifrån de olika behov jag haft. Som lite kuriosa så har jag just nu några ljus tända vid mig OCH den elektriska lampan. Det ena behöver inte utesluta det andra, tänker jag.

Nä, det jag blir upprörd över är att ministern uttalar sig så kategoriskt om en metod och sågar den så fullständigt. Eleverna kommer att lära sig skriva även med penna, förmodligen både på papper och på paddan. De har lärare och skolledning som verkar ha full koll på hur undervisningen ska ske, alldeles utmärkt!

Men herr minister kanske har färdiga svar på när det är lämpligt att börja använda miniräknare. Årskurs 3? Eller i 5:an? Eller inte alls? Eller i vilka moment läraren ska använda overheaden. Kanske finns det nån gammal stencilapparat kvar i nån skrubb, den får vi damma av inför lämpliga övningar i årskurs 7.

Jag skojar förstås, men jag tycker inte att det är kul att ministern inte överlämnar det fantastiska klassrumsarbetet till de som faktiskt är där. Hans uppdrag är att dra upp riktlinjerna för utbildning, inte att peta i professionen. Så, bort med tassarna, ministern!

Inga kommentarer: