onsdag 8 augusti 2012

Rekrytering 2.0

I rekryteringsprocessen är referenstagningen den allra viktigaste delen, kanske. Vad anser tidigare medarbetare och chefer om den sökande? Hur tror de att den sökande kommer att platsa in i en ny grupp? Vilka är dennes styrkor och utvecklingsmöjligheter? Det är en grannlaga uppgift att ställa rätt frågor och verkligen lyssna på vad som sägs. Svårt. Och intressant.

Inte sällan händer det att tidigare medarbetare hör av sig och frågar om jag kan lämna referenser när de söker nya jobb. Jag säger alltid ja, men ibland händer det att jag säger att "jag kommer att berätta om det och det", något som alltid respekteras. Det är väl i allas intresse att en så rättvis bild som möjligt kommer fram. Och väldigt, väldigt ofta har jag nästan bara gott att säga om mina medarbetare.

Till syvende og sidst tänker jag ändå att vi människor formas oerhört mycket av vår omgivning. Jag har sett åtskilliga s.k. omöjliga medarbetare växa till stordåd i nya sammanhang och med nya möjligheter. Så... Referenstagning i all ära, men det är också hur den nya organisationen tar emot som spelar roll!

Inga kommentarer: