måndag 13 augusti 2012

Förväntansfulla elever

Nu är även Komvux igång och vi har idag välkomnat och introducerat ett 15-tal nya elever i vuxenstudiernas mysterium. Nja, så mystiskt är det väl inte, men lite annorlunda mot att plugga i grundskola och på gymnasiet. Vi betonar verkligen vikten av att ta eget ansvar för sina studier; ingen lärare kommer att springa efter och tjata om vad som ska göras. Nej, det ansvaret får man ta själv nu.

Det slår mig varje gång vi har dessa introduktioner att det är samma nervösa förväntan i luften som vilken skolstart som helst. Eleverna känner ofta inte varandra och få har vuxenpluggat förut. Osäkerheten går att läsa i ögonen.

Men jag och studievägledaren, som brukar hålla i introduktionerna, lyckas efter ganska kort tid vända nervositeten till nyfiken förväntan, och snart kommer de avslappnade skratten och elevernas egna frågor. Bra! Att skapa trygghet är en förutsättning för att studierna ska bli framgångsrika.

Så i kväll är jag åter igen nöjd över vad vi åstadkommit och kan snart sussa kudde och samla kraft inför en spännande och intensiv morgondag då jag ska intervjua sökande till en tjänst på Kulturskolan. Låter det som att jag har ett omväxlande och kul jobb? Det har jag också!

Inga kommentarer: