måndag 27 augusti 2012

Att lära i nuet

Jag lever med min "padda". Kalender, jobb- och privatmail, att göra-lista, läser flera tidningar, översätter ord jag inte kan, kollar upp telefonnummer, roar mig med Google Earth, roar mig ytterligare med Word Feud, tittar på arabiska barnprogram, socialiserar mig på Facebook, laddar dotterns mobil via internetbanken, gör minnesanteckningar på möten, gör blajfilm med Sock Puppet, kollar väderprognosen, följer diverse bloggar, und so weiter.

Internet och den "nya" tekniken är en del av mitt liv. Somliga säger att vi har blivit beroende. Jag säger att oändliga möjligheter har öppnat sig. Hela världen ligger för våra fötter, det handlar bara om att handskas med det.

Sorgligt nog kan vi inom utbildningssektorn inte bjuda på detta i vårt dagliga värv. Vi är hänvisade till tryckta läroböcker, sega nätverk och krånglande datorer. I bästa fall webbaserade läromedel, vilket vi nu har på Utbildningscentrum. Hopplöst omodernt. Snacka om segregation; undervisning och vardagsliv i två olika världar.

Erik Fichtelius skriver i sin debattartikel i dagens DN om just detta, om bristen på modern teknik i undervisningen. UR-program på webben är helt fantastiskt, men om eleverna inte har möjlighet att titta på dem är det ju bortkastat. Ju.

Läs artikeln här!

Inga kommentarer: