fredag 10 augusti 2012

Förväntningar

Idag är jag ledig. Jag hade hoppats på lite sovmorgon, men vid sju var jag piggare än jag varit tidigare morgnar den här veckan... Nåväl, jag gick ut och plockade en näve hallon till frukostgröten och blev sedan sittande med en kopp kaffe och min "padda".

En vän tipsade tidigare i veckan om en TV-serie så jag passade på att titta på första avsnittet medan jag sörplade i mig kaffet. Kaffet kallnade innan jag fått i mig allt, för programmet satte igång en massa tankar i mig.

Varför är det så viktigt för oss att kategorisera människor? Varför är vi så rädda för den som är "annorlunda"? Vad händer med en människa om man möts av förväntningen att man inte kan? Tankarna virvlade runt medan jag fick ta del av tre familjers berättelser.

En av framgångsfaktorerna för en god utbildning är just höga förväntningar på att eleverna ska nå goda resultat, oavsett hur det ser ut runt omkring dem eller vem de är. TV-programmet gav mig verkligen vatten på den kvarnen; med stöd och mycket kärlek kan en människa utvecklas till sin fulla potential.

Ta 30 minuter av din tid, titta på programmet och fundera över dina förväntningar på andra och hur du stöttar andra till stordåd. Jag ska ta en promenad och fundera vidare på detta!

TV-serien "Välkommen till vår vardag"

Inga kommentarer: