torsdag 23 augusti 2012

Kvalitetstid i arbetet

Det pratas mycket om att försöka hitta kvalitetstid i sitt liv; för sig själv, sin familj och sina barn. Aldrig har jag hört någon prata om kvalitetstid i arbetet, men idag har jag faktiskt upplevt just det.

Större delen av dagen upptogs av chefsmöte med allehanda frågor och klurigheter; allt från systematiskt arbetsmiljöarbete, via VFU-ansvar, till omvärldsanalys. Intensivt, intressant och konstruktivt var det, i alla fall fram till dess renodlade grundskolefrågor vidtog. Då tackade jag och förskolecheferna för oss och gjorde annat.

För mig blev det ett spontant möte med vår nye gitarrlärare som var på besök i Gnesta, sedan några telefonsamtal som hopats under dagen. Sen. Sen hände det. Det där som nästan aldrig sker. Ren och skär kvalitetstid med några av medarbetarna.

Jag hade "fått lite oplanerad tid över" och kunde i all världens lugn och ro sitta ner och samtala med medarbetarna tills vi dryftat klart det vi behövde prata om just nu. Pedagogiska spörsmål, klargörande av rutiner, praktiska nötter att knäcka å så lite prövande tankar om framtid. Det var helt enkelt fantastiskt och jag tänkte när jag åkte hem att det verkligen var pur kvalitetstid.

Med risk för att bli riktigt, riktigt tjatig här på bloggen; idag var jag mer än nöjd med min arbetsdag! :)

Inga kommentarer: