torsdag 31 maj 2012

Nöjd pedagogisk ledare

Dagen började med snäva tidsmarginaler, om man så säger, men "det var inte mitt fel". Jag sladdade in ett par minuter sen till dagens första möte men kunde konstatera att jag inte var ensam om detta. Puh! Det blev sedan ett mycket spännande och givande möte om kvalitet och utveckling, mina favvoämnen.

Jaha, sen kom nästa plump i protokollet; skrivit in i kalendern men inte riktigt observerat i morgonsurfen. Gliiiida in på Utbildningscentrum för att träffa elever som ville intervjua mig i sitt mediaarbete. Puh! igen, och de blev nöjda på första tagningen.

Efter supersprint i åskregn kunde jag äntligen sätta mig ner, andas och tänka. Ett något coolare huvud stack åter ut i verksamheten och kunde glädja sig storligen över det som pågick; ett utvecklingsarbete med Film i Sörmland där elever och lärare samtidigt lärde sig göra film med iPad. Jag blev superinspirerad och min egen kreativitet flödade för fullt. Mmm...

Vi rektorer får ofta höra att vi är dåliga på att nyttja vårt pedagogiska ledarskap. Ja, så kanske det är, men jag efterfrågar också en definition av vad pedagogiskt ledarskap är. För många är det liktydigt med besök i klassrummet. För mig är det så mycket mer. Initiera nya tankar. Utmana gamla tankar. Visa i praktiskt handling att allt är möjligt. Och så vidare.

Dagens projekt, som jag initierat, anser jag vara pedagogiskt ledarskap i linje med att konkretisera det vidgade textbegreppet. Jag har idag sett både elever och personal med glittrande ögon, ett helt hus fyllt av aktivitet och liv, och själv känt mig oerhört glad över vad vi kan åstadkomma med de medel vi har. Å så alla härliga diskussioner vi haft om det som skett, det har blivit grädden på moset. Är det någon som tvivlar på att jag är en nöjd pedagogisk ledare i kväll? Nej, tror inte det!

Inga kommentarer: