torsdag 24 maj 2012

Att vara med mitt i livet

Jag har den oerhörda förmånen att få träffa en hel massa intressanat och unika människor. Varje dag!!! Visst måste jag tillstå att det i några enstaka fall innebär plump i protokollet; jag har ju alltid en tanke om vad jag ska hinna med varje dag. Inspirerande samtal är sällan inplanerade. Men ack så givande när de sker.

Idag har det varit en sådan inspererande människounik dag. När jag styrde kosan mot jobbet idag hade jag två, till synes, enkla arbetsuppgifter på agendan. Ha, vad jag tog miste! De relativt enkla arbetsuppgifterna blev visserligen gjorda, men allt det andra hade jag inte förutspått. Tur!

Det finns två sätt att tackla detta oplanerade. 1: snäsa av de oplanerade eller helt enkelt låta bli att svara i telefon. 2: med nyfikenhet ta emot det oplanerade och se vart det tar vägen. Jag gillar sätt 2. Idag innebar det ett flertal helt underbara mellanmänskliga samtal. Inte enkelt alltid, men så himla bra till slut.

Jag är så tacksam över alla dessa människor jag får vara med om en liten, liten stund emellanåt, eller ibland lite längre. Det är en ynnest att få vara med i alla dessa människoöden; smärtor och glädjeämnen i en salig röra. Ja, att vara rektor är att verkligen vara mitt i livet!

1 kommentar:

Edgrenskan sa...

Hej hej "gamla" rektorn...
Du har väl inte glömt att jag dubbeldebuterat detta år som författare.
Hoppas allt är väl med dig och dina nya uppdrag.
Du kan kika in på min blogg:
http://edgrenskan.blogspot.com
Maria