tisdag 8 maj 2012

Att trampa vatten

Svensk skola genomgår nu den största förändringen sen 1842. Allt görs om, och undan går det. Alla skolformer har klivit in i det nya, utom vuxenutbildningen som tar klivet ut den 1 juli i år.

Vi förbereder oss allt vi kan. Åker på Skolverkskonferenser, som ibland ger fler frågor än svar. Läser nya lagtexter, som ofta är solklara tills man ska tillämpa dem på levande människor. Träffas i länsvisa nätverk för att rådbråka hjärnorna, ännu fler frågor uppstår.

Idag träffades Sörmlands vuxenutbildnings-SYV:are i Gnesta för att prata ihop sig om nuläge och framtid. Som värd-rektor deltog jag och lyssnade med stigande tankekaos på frågorna som hopade sig. Kompetenta och välutbildade Syv:are som alla har uppfattat lagstiftning och reformerna lite olika. Intet ont över dem, jag var själv med på SYV- och rektorskonferensen, och där gavs inte många klara besked.

Det slutade med att jag ringde Skolverket. Efter dryga 30 minuter i telefonkö kom jag fram till en person som inte kunde svara på mina frågor utan hänvisade till hemsidan. Den har jag redan läst, inte blev jag klokare av det. I stället mailade jag den ansvarige för konferenserna och bad om svar. För övrigt ska jag på SFI-konferens på måndag, han kan vara säker på att en gnesta-rektor söker upp honom då!

Så vi fortsätter väl att trampa vatten och försöker begripa hur övergångsreglerna ska tillämpas. Så småningom greppar vi väl läget och kan vara säkra på att vi svarar helt rätt när eleverna frågar. För det är ju det vi vill; vara en hjälp för eleverna i deras tankar om vidareutbildning!

Inga kommentarer: