onsdag 30 maj 2012

Oväntat trevliga samtal

Ett av mina uppdrag är att ansvara för Gnestas gymnasieelevers väl och ve på skolor runt om i vårt avlånga land, ett mycket spännande uppdrag som bjuder på nya upptäckter varje dag.

I förra veckan skickade jag brev till de 44 gymnasier som har gnestaelever som går ut årskurs 3 eller 4. Jag bad att få veta hur det gått för eleverna, förhoppningen är ju att alla får slutbetyg. Resultatet lät inte vänta på sig. Redan dagen efter jag skickat breven hade jag den första rektorn i luren som nöjt kunde konstatera att det gått mycket bra för eleverna på hennes skola. Bra där!

Jag berättade sedan för henne om mitt uppdrag och att jag återkommer till hösten för att följa upp alla elever, förhoppningsvis göra besök på skolan och besöka eleverna. Hon tyckte att det var en galant id'e och såg fram emot fortsatt samarbete i höst.

Så där har det fortsatt denna vecka. Min stackars mobil glöder efter alla trevliga samtal med rektorer som gärna berättar om sin skola och elevernas studieresultat. Riktigt bra känns det, framför allt för elevernas skull. Jag vill verkligen förvissa mig om att de har en god studiesituation och att de får den utbildning de har rätt till. Än så länge känner jag mig väldigt nöjd och ser sannerligen fram emot höstens fortsatta arbete kring detta. Tänk, så bra man har det, va!

Inga kommentarer: