lördag 5 maj 2012

Nya spännande uppdrag

Sen en månad tillbaka är jag, förutom att vara rektor för vuxenutbildningen, också gymnasieansvarig i kommunen. Det är en perfekt kombination av uppdrag och jag ser verkligen utvecklingsmöjligheterna även om jag just nu ägnar mig mest åt att sätta mig in i lagtexter och författningar.

Tanken är att jag ska följa upp hur det går för våra elever på sina gymnasieutbildningar, bland annat genom att besöka skolorna. Det ska bli väldigt roligt och min plan är att hinna med åtminstone ett par besök innan sommaren. Våra elever går på drygt 50 skolor runt om i vårt avlånga land, så det kommer inte saknas arbete!

En annan uppgift som ingår i uppdraget är att delta i det kommunala uppföljningsansvaret för ungdomar mellan 16 och 20 år. Kort och gott ska varje kommun ha koll på sina unga vuxna och veta om de studerar, arbetar eller gör något annat. Syftet är att tidigt kunna fånga upp den som inte av egen kraft tar sig ut i vuxenvärlden.

Igår var jag med på det första mötet, vi var flera nya i gruppen så det blev en del formalia till en början. Sen vidtog uppföljningen av de aktuella ungdomarna. Somliga kunde strykas från listan då det visat sig att de fanns i skola eller på arbete. Andra behövde vi diskutera mer omkring. Vem kontaktar? Vad kan vi tillsammans göra för att stötta? Vilka möjligheter finns?

Som avslutning diskuterade vi utveckling av gruppens arbete. Jag har stött på ett fantastiskt arbete som görs i Luleå, kanske kunde det vara nåt för oss i Gnesta att titta på? Ja, som ni förstår har jag ett mycket spännande arbete, men nu tar jag helg och ägnar mig åt hemmalivet lite. Skön helg!

Inga kommentarer: