lördag 16 juni 2012

Sommarlovsminne...

Nyss var jag ute i trädgården på ett mindre angenämt uppdrag; mördarsnigeljakt. Kvällens skörd blev 271 stycken stackare. Men det var inte det jag tänkte skriva om här och nu.

När jag kom till "Lasses stuga" på vår tomt blev jag helt knockad av kaprifoldoften som slog emot mig. Plötsligt var alla äckelsnigeltankar borta och jag var förpassad till barndomens sommarlov. Tänk vad doftminnet är starkt!

Plötsligt var jag tillbakaflyttad till första dagen på sommarlovet. Jag skulle få sova över hos min allra bästa vän, Yvonne. Deras entre' var omgiven av kaprifol. Så när det äntligen blev sommarlov och jag äntligen fick sova över hos henne var det denna magiska doft som slog emot mig. Oj, oj, oj, det var sommarlov så det räcker och blev över.

Inte nog med spännande övernattning. Det var magisk lek med massor av barbiedockor, vi retades med storebror Uffe, åt fralla med Oboy när vi vaknade, och tittade på Sommarlovsmorgon med Fem på äventyr, eller vad det hette. Och allt detta kom över mig på min mördarsnigeljakt kantad av kaprifoldoft. Undrar just vad dagens skolelever överrumplas av om en så där 30 år...

Inga kommentarer: