lördag 9 juni 2012

Fotboll och Dudamel

Känner mig riktigt konfunderad. I Nyköping har man föreslagit noll-budget för Musikskolan 2013. Vet inte vad jag ska tro. Det politiska spelet är en sak, verkligheten en annan. Tror inte att sista ordet är sagt i det här ärendet ännu. Men en massa tankar sätter det igång.

Jag funderar över en människas värde i kronor och ören. Vad ska de kommunala skattepengarna läggas på? Behöver man sätta kultur i motsats till sport?

I kväll har jag njutit av ett par fotbollsmatcher, högklassig sportslig njutning. Sen zappade jag över till statskanal och fick fullständig njutning i en konsert av wienerfilharmonikerna under ledning av den magnifike Gustavo Dudamel. Å så tänker jag att ingen av dessa jag sett, varken fotbollsspelare eller orkestermusiker, hade varit där de är idag om de inte fått öva och bygga sin kompetens i tidig ålder. Så, varför ens komma på den befängda tanken att lägga ner Musikskolan i Nyköping? Sluta i så fall att ge föreningsbidrag till idrottsföreningarna.

Båda tankarna är lika befängda, eller hur?! I vårt välmående land har vi råd med båda!!!

1 kommentar:

Edgrenskan sa...

Mycket intressanta tankar!!