måndag 11 juni 2012

Coacher till alla

Har du blivit coachad någon gång? Det är verkligen något jag rekommenderar! Genom vårt EU-projekt har jag, som ledarskapsutveckling, valt att bli coachad och det ångrar jag inte en enda sekund.

Min coach finns i Katrineholm och bilresan dit är en ypperlig uppladdning inför vårt samtal. Jag har alltid en massa tankar som snurrar runt i huvudet. Som förberedelse för mötet brukar jag väla ut någon eller några tankar som jag vill fördjupa mig i och under bilresan brukar jag börja borra i dem lite djupare.

Det är just det som coachandet går ut på, att få hjälp att vända och vrida på sina tankar och få hjälp att växla perspektiv. Mig passar det utmärkt! När jag går från samtalet är jag ofta ganska trött, det tar på krafterna att tänka intensivt i en och en halv timma. Men jag har också med mig en hel drös av nya tankar, och inte minst tankar om hur jag ska arbeta vidare med de dilemman jag burit med mig till coachen.

Jag tror att alla skulle må bra av den här typen av samtal. Det finns alltid någon tanke att utveckla, alltid något man går och grunnar över som man inte vet hur man ska tackla och alltid något nytt att lära om sig själv. Kanske skulle det införas högkostnadsskydd för utvecklande samtal så att alla kunde få chansen att få uppleva det jag just nu får vara med om. Mmm... Det skulle jag verkligen unna alla!

Inga kommentarer: