tisdag 19 juni 2012

Då. Nu. Sen.

Det är lätt att bli fångad i det ökända ekorrhjulet och köra på tills man stupar i första semesterveckan. Några veckors vila, och sen på't igen. Snart är man inne i superfarten igen och springer på som om ingenting hänt. Dumt.

För mig är det numera väldigt viktigt att ta en paus ibland, sätta sig ner, andas och låta tankarna få spela fritt. Det är ofta då de kommer, de där befriande tankarna om hur jag ska agera framåt och i vilken riktning. Sen kan jag på't igen och jobba mig framåt mot målet, trygg i att jag vet vad det är jag gör. Till n
Sta andningspaus.

Sådana processer behöver även arbetsgrupper för att få loss tanken från de inkörda spåren. Så idag har vi haft en sådan dag, som vi inledde med härlig lunch på Åstugan, följt av utvärdering av vårens undervisning. Vi kunde sitta ute i solen, låta tankarna vindla iväg lite lagom långt, konstatera vad som varit Då, reflektera över Nu, och planera för Sen.

Tänk vad lite miljöombyte och möjlighet till fria tankar kan göra med oss. Så många kloka och riktigt bra ideer som kläcktes under eftermiddagen har vi inte klämt fram under hela våren i ekorrhjulets rasande fart. Inget konstigt med det, egentligen.

Så i kväll är jag oerhört stolt över min arbetsgrupp och mycket förväntansfull över Sen. Härliga känslor!

Inga kommentarer: