söndag 24 juni 2012

Mod, misstag och människor

Så är årets familjebaluns på "Läggesta Herrgård" lagd till handlingarna, tysnaden och lugnet har åter infunnit sig. I hjärtat finns nya goda upplevelser och ett varmt, tacksamt leende för att jag har en så galet härlig familj.

När alla åkt tog jag mig en vilostund och bläddrade lite i en tidskrift. Jag fastnade i en artikel om Carin Götblad, en kvinna jag fascineras mycket utav. Jag upplever henne som en mycket modig kvinna som inte viker sig när det blåser, utan tvärt om tar ett steg framåt och visar vad hon verkligen tycker. Hon parar detta med ett genuint människointresse, vilket verkar vara ett framgångsrecept.

I artikeln dissar hon olika ledarskapsteorier och menar att ledarskap är ett hantverk. Visst är det så! Ledarskap lär åtminstone jag mig genom övning, men det skadar inte med teoretisk grundkunskap heller när jag ska försöka begripa vad det är som egentligen sker och varför.

Carin säger i artikeln: "Man lär sig genom erfarenhet och även genom att göra misstag. Man måste våga reflektera över sig själv, sitt ledarskap och sina misstag för att undvika att hamna i sådana situationer igen". Så klokt.

Jag reflekterar mycket över mig själv och mitt ledarskap. Jag vet att det långt ifrån alla gånger blir perfekt, men jag försöker att dra lärdom av det som sker för att finslipa mitt hantverk ytterligare.

Jag vet att ledarskap bygger på ett samspel med gruppen, att jag inte bara kan peka och sen tro att alla går i den riktningen. Nej, det gäller att bygga förtroende och samtidigt envetet peka ut vägen. Ibland krävs det då mod. Ibland blir det misstag, men då tänker jag att både jag och mina medarbetare är människor och tillsammans kan vi ta nya tag och ta oss framåt!

Inga kommentarer: