torsdag 19 april 2012

Kompetenshöjande nätverkande

Idag var jag kallad till fyra olika möten. Samtidigt. Ett lyckades jag flytta, ett insåg jag efter lite diskuterande att jag kunde avvara, att prioritera mellan de två kvarvarande var svårt och lätt på samma gång. Det blev VIS-möte på Stensunds folkhögskola.

Inte sjunger vi några visor just, men visare blir vi i vårt nätverk av vuxenutbildningsrektorer i Sörmland. Vi står ju inför sjösättandet av ny skollag, ny författning och nya kursplaner i sommar, och frågor har vi. Många. Därför är det här nätverket oumbärligt för oss, våra olika förutsättningar till trots.

Efter en heldags vändande av tankar åkte vi var och en till sitt med en påse nya och klokare tankar och jag börjar känna mig rätt så varm i kläderna som vuxenutbildningsrektor. Jag märker att jag redan kan ganska mycket, inte minst efter att ha deltagit i Skolverkets olika konferenser. Det är en skön känsla.

Och med detta med mig är jag med och driver att våra lärare också ska få träffas i olika konstellationer för att tillsammans kompetenshöja sig. Ingen klarar av att sitta hemma på sin kammare och försöka att lista ut hur Vux 2012 ska gestaltas, detta måste vi klura på tillsammans. Så det blir mer klurande och nätverkande framöver, var så säkra!

Inga kommentarer: