måndag 16 april 2012

Det tar sig, Skolverket!

När jag var nybakad lärare blev jag väldigt trött på äldre kollegor som suckade och sa "Jag har överlevt många läroplaner..." Jag hade lust att ta tag i deras öron och skaka runt lite. Jag gjorde det inte, för dels är jag i alla fall lite väluppfostrad, dels vågade jag inte mopsa mot de gamla och kloka.

Så kom Lpo94 och vi var många som inte fattade ett dugg till en början. Jag var dessutom studieledare och skulle lotsa mina äldre och mer erfarna kollegor in i det nya kunskapsbegreppet och mot en målstyrd skola. Så här i efterhand kan jag tacka min lyckliga stjärna att jag inte begrep vad jag gav mig in i. Men med rektorns och ett par kollegors ohejdade stöd byggde vi modern skola, det var grejer det.

Nu har vi ny skollag, nya kursplaner och snart ny läroplan för vuxenutbildningen. Jag suckar inte, jag är sååå glad över ökad tydlighet och en större helhet i all utbildning. Och den här gången har Skolverket lärt sig att man inte endast kan skicka ut en ny läroplan och säga åt lärarna att göra, "det är ju tesagt".

Nej, nu gödslas det med konferenser för att implementera allt det nya. Jag hann med ett par stycken som grundskolerektor och redan ett flertal som vuxenutbildningsrektor. Idag var det dags igen, faktiskt den bästa hittills. Jag använder konferenserna som kvalificerad fortbildning för personalen, deltar själv och får med mig massor av tankar och frågor om hur vi ska arbeta vidare. Det blir en god grogrund för fortsatt fortbildning och kompetensutveckling hos oss. Så, tack Skolverket för allt stöd vi får den här gången. Det tar sig!

Inga kommentarer: