tisdag 29 november 2011

Ap-tid

Jag minns när Arbetsplatsträff (APT) infördes. Då kallade en del det för ap-tid. Det uttalades med en gnutta skadeglatt frustande och jag kan bara ana mig till vad dessa lärare ansåg om träffarna. Säkert inte så kul att vara chef över dem.

Idag har jag haft min första APT på Utbildningscentrum, vilket jag har sett fram emot i flera dagar. Det är alltid lika spännande att möta nya grupper och dess kulturer. För mig är APT-erna guldstunder när de fungerar som bäst och gör de inte det har man en spännande resa tillsammans fram till en funktionell arbetsgrupp med flyt.

För mig är det viktigt att medarbetarna känner sig delaktiga i verksamheten och får goda underlag när vi ska fatta avgörande beslut. Att lämna information går att göra enkelt via mail, men de där urviktiga processerna har sin rätta plats på APT.

Det är lätt som chef att kana in på ett bananskal och säga hur det ska vara. Men oftast gör inte folk som chefen vill förrän man förstått vad det handlar om och varför man ska göra på ena eller andra sättet. Och gud bevars; emellanåt är inte chefen den som har svaret utan det helt enkelt måste till en gemensam process för att gruppen ska komma nån vart.

Det arbetet gillar jag och nu har jag påbörjat en ny resa med en ny arbetsgrupp. Endast stjärnorna vet vilka slingriga vägar vi ska ta tillsammans framöver för att utveckla verksamheten på Utbildningscentrum. Så nu kör vi!

Inga kommentarer: