onsdag 23 november 2011

Dom som sällan syns

Inom skolans värld finns det ett antal människor som sällan märks utåt, kanske inte förrän de INTE är där. Och frågar du 1000 svenskar vad en skolassistent gör om dagarna tror jag att det är få som kan svara. Kan du?

För mig som rektor är det av yttersta vikt att ha detta stöd vid min sida. Någon som håller reda på all administration och ibland också på mig. Skulle jag göra allt detta själv skulle vi inte komma nån vart med nånting.

Nej, skolassistenterna är lite av navet på en skola dit elever, föräldrar och personal kan vända sig med vitt skilda frågor. Och jag lovar; de får ta itu med i princip allt. Från försvunna vantar, olyckligt kära tonåringar, underlag för statistik till personaladministration. Listan skulle bli lång om jag skulle rada upp allt.

Idag har jag träffat min nya skolassistent Berit på Utbildningscentrum, ett kärt återseende då vi arbetade tillsammans för 4-5 år sedan. När jag åkte hem tänkte jag just de här tankarna om vilket viktigt arbete hon och hennes kollegor har och hur det kanske många gånger är "självklart" och otacksamt.

Så, kära läsare; härmed uppmanar jag dig att nästa gång du träffar på en skolassistent så ger du lite positiv feed back, gärna följt av en kram. Och skulle det vara så att du inte vet vad en skolassistent gör så kan du ringa, maila eller söka upp en på närmaste skola och säga nåt fint i alla fall. De är värda all uppskattning!

Inga kommentarer: