torsdag 17 november 2011

"Barnen är vår framtid". Njae...

Dagens arbetspass bestod av IT-diskussion tillsammans med chefskollegorna. Jag suktade längtansfullt efter en egen iPad medan vi påbörjade arbetet med en ny IT-vision. Vi fick till en början uppdraget att fomulera en femordsmening som ska vara kärnan i vad vi vill med IT framöver.

Jag blir ofta helknollrig av den här typen av diskussioner av en enda anledning; att vi utbildar för framtiden betyder inte att barnen eller eleverna är framtiden.

Jodå, våra elever ska ha goda kunskaper med sig så att de kan leva ett gott liv framöver. Men vi glömmer alldeles för ofta att både de och vi lever här och nu också, mitt i livet.

Tänk om vi började med att sätta oss rakt i deras verklighet och var lite nyfikna på hur de handskas med IT och media. Vi hör allt oftare berättelser om 3-åringar som kan surfa och 1-åringar som kan starta en iPad och hittar till favoritappen. Eller kolla högstadieelevernas egna filmer på YouTube; det är rätt så många förmågor de visar prov på genom att göra dessa alster.

Så huvudfrågan för mig är inte hur det ska se ut i framtiden, frågan för mig är hur vi i dagens klassrum kan möta alla våra elever där de faktiskt är idag. Det krävs mycket mod och nyfikenhet, för det innebär att vi vuxna rent tekniskt får känna oss som nybörjare. Men tänk vad kul att få lära nytt! Å tänk vilka härliga stunder av samlärande vi kan få på lärandets äventyrshav!

Inga kommentarer: