onsdag 24 oktober 2012

"Stadens lugn..."

Vi har en fyndigt läcker devis i kommunen: "Stadens lugn och landets puls". Mmm, sug på den en stund, jag tycker faktiskt att den är tuff!

I kväll sitter jag dock och funderar över om den gäller ALLA kommunens invånare, eller om den står för något helt annat. Jag har, i alla fall hittills, tänkt att den gäller alla invånare. "Stadens lugn..." Tvivlar faktiskt i kväll.

Idag fick jag veta att en av våra elever inte tillgodogör sig undervisningen i tillräcklig grad. Orsaken är att han sitter vaken hela nätterna, pimplar kaffe för att hålla sig vaken. Natt ut och natt in. Går i skola på dagarna, men orkar nästan inte vara vaken. Ingen bra grund för lärandet.

Till och från i fyra månaders tid har hans lägenhet blivit beskjuten nattetid av något som troligen är soft air gun. Han har samlat in kulorna, gått till polisen och berättat. Han har varit hos bostadsbolaget och berättat. Idag berättade han för sina lärare.

Polisen har bett honom komma tillbaka när han tror sig veta vem som gör detta. Därav de sömnlösa nätterna, då barnen vaknar av skotten och gömmer sig under köksbordet av skräck. I mörkret och skräcken kan han inte se varifrån skotten kommer. Troligen från någon lägenhet mitt emot. Bostadsbolaget säger sig inget kunna göra då han står långt ner i kön för att byta bostad. Stadens lugn...

En helig vrede växer inom mig över tafatthet och axelryckningar, över negligerande männsikosyn. Och jag skäms. Jag skäms över att någon endaste människa i stadens lugn ska behöva leva med detta. Det är dags att vi som berörs av det mannen i fråga terroristeras av får upp lite mer stadslig puls för att få till en förändring och mänsklig värdighet. Nu. NU!!! Stadens lugn åt alla invånare!

Inga kommentarer: