tisdag 23 oktober 2012

Många bollar i luften

Jag gillar inte det där uttrycket. Många bollar i luften. Det är väl ingen konst. Konsten är att ta ner dem på ett snyggt sätt, eller hur!? Numera försöker jag tänka att jag har en boll åt gången i luften. Ibland blir det ett galant jättekast, ibland en boll som nätt och jämt lämnar handflatan. Men ner kommer dom. För det mesta kontrollerat och, hoppas jag, snyggt.

Idag har jag bollat med alla verksamheter jag har i min hand. Dagen började med att korrigera schemat för en lärare så att det blir mer hanterbart. Därefter vidtog konstruktivt samtal med min arbetslagsledare på Kulturskolan. Massor dokument, utvecklingstankar och strukturer hann vi med, en riktig klippa, den där!

Eftermiddagen inleddes med gymnasiebesök och uppföljning av insatta resurser, det är alltid roligt att höra hur de olika skolorna tänker och arbetar kring elever som behöver lite extra stöd. Mitt fokus är alltid elevens bästa, sen gäller det att försöka luska ut vad som verkligen är elevens bästa. Inte skolans. Inte lärarens. Inte ekonomins. Elevens. Vet inte om jag lyckas utröna det där alltid, men jag försöker.

Dagen avslutades med kompetensutveckling i normkritik för Utbildningscentrums lärare. Jisses, vilka diskussioner och vilken god grund vi har för att upprätta vår nya likabehandlingsplan. Jag blir så fascinerad av vad grupper kan åstadkomma tillsammans!

Sen skulle jag ta ner dagens sista boll. Platt fall, kan man säga. För att göra en lång historia kort så handlade det om SCB-statistik, jag skulle försöka rodda ihop spillror av fakta till en helhet. Kort sagt så sa det bara "splash" när den bollen landade. Ja, ja, det är bara att inse fakta och försöka göra rätt nästa gång.

Så bollade jag runt med den här dagens uppdrag, i morgon väntar nya. Skolinspektionen, here I come!

Inga kommentarer: