fredag 26 oktober 2012

Att lyfta blicken

Det är lätt att som rektor fastna med sitt cyklopöga i scb-redovisningar, fakturaattestering, mailsvarande och inspektionsrapportskrivande. Ni hör ju själva hur kul det låter ;)

Skämt åsido så är det mycket av administrativ natur som tynger de späda rektorsaxlarna, ser man inte upp kan det bli ens skrivbordsdöd. Det är ju inte riktigt därför man valt att bli rektor. Jag har valt att bli rektor för jag tror att jag kan bidra till att göra utbildning ännu bättre och bidra till elevers lärande.

De två senaste dagarna har hjälpt mig att lyfta blicken från skrivbordet till något större. Först politik- och chefsdag med framtidsspan och omvärldsanalys. Sen chefsdag med alla förskolechefer och rektorer där vi bland annat gjorde ett rejält nedslag i vårt pågående EU-projekt "Lärande samverkan". Var är vi? Vart ska vi? Hur gör vi?

För mig har dessa dagar bidragit till att lyfta blicken till något större än mitt skrivbord och de ständiga högarna. Kommunens övergripande mål om fler till högre utbildning är något som jag i allra högsta grad bidrar till, något som får mig att lyfta blicken. Känner mig i kväll trött, men tacksam över att jag får vara del i detta. Jag kommer att landa på jobbet på måndag med mer kraft i vingarna. Det känns fantastiskt bra!

Inga kommentarer: