fredag 8 februari 2013

Delegera mera!

Vilken häftig upplevelse jag var med om i onsdags när jag medverkade i "Rektorerna direkt" på SVT; jag hade urkul, även om det förstås var lite pirrigt. Jag är nöjd med min insats och jag tycker att hela programmet är väl sevärt, det tveksamma slutet till trots. I ett annat sammanhang hade det varit kul, i stället blev det platt fall för debatten som varit. Men, men; som helhet blev det riktigt bra.

Jag har tänkt på nån av kommentarerna jag fått angående hög arbetsbelastning, en helt adekvat fråga: "Men varför delegerar du inte, då?". Jodå, jag kan säkert bli ännu bättre på att delegera, men ibland finns ingen att delegera till. I en slimmad budget gör man allt man kan för att så mycket som möjligt ska gå till den pedagogiska verksamheten och inte till kringfunktioner. De flesta rektorer jag känner har en administratör, kanske inte ens på heltid, och någon form av vaktmästare. Inom organisationen kan man få stöd med personalfrågor och ekonomi, men det är ingen som gör jobbet åt en.

I mitt fall har det handlat om att jag varit rektor över små enheter och där finns definitivt inte utrymme för administratörer på heltid. Extremfallet var när jag var rektor på en väldigt liten skola och var min egen administratör och vaktmästare. Jag delegerade hej vilt ;)

Men för det mesta har jag haft administratör på deltid, en mycket kunnig sådan, men som inte alltid funnits på just min enhet när jag som mest behövt henne. Resultatet blev att jag fick göra en del av administrationen själv för att det skulle bli flyt i verksamheten. Vaktmästare köpte jag in vid behov så det blev samma sak där; jag skruvade upp hyllor eller fixade med kopieringsmaskinen av pur otålighet. Man kan inte vänta i veckor på att saker ska bli ordnade, då haltar ju hela verksamheten.

Jag skulle önska att jag som rektor kunde ha ett team omkring mig, oavsett hur organisationen ser ut med små eller större enheter. Jag skulle ha en kvalificerad administratör på heltid, för då skulle vi kunna växeldra i ganska många frågor. Jag skulle också ha en "Fixar-Frasse" som kunde hålla i praktiska frågor av typen krånglande teknik, fastighetsfrågor och brandskyddsplaner. Då, först då, skulle jag kunna lägga fokus på att följa upp resultat och förbättra lärandet på min skola. Och jag tror inte att jag skulle sitta och rulla tummarna, för det är inte min grej, men jag skulle känna mig oerhört mycket mindre frustrerad över att ständigt göra fel saker. Ja, precis så vill jag ha det!

Vill du se programmet finns det här: http://urplay.se/Produkter/174279-Rektorerna-Direkt-Ar-rektorsuppdraget-orimligt

Inga kommentarer: