söndag 17 februari 2013

Bristande kunskapssäkerhet

I Agenda pågår just nu en debatt om sjukvården. Flera som arbetar i verksamheten vittnar om att de allt oftare arbetar på gränsen till vad som möjligt, att de vänder ut och in på sig för att klara av sitt uppdrag. Motvilligt, mycket motvilligt, tar de orden bristande patientsäkerhet i sin mun.

Jag tänker emellanåt på min egen bransch; utbildning. Just nu har jag mest fokus på gymnasiet. En allt för stor del av våra ungdomar går ut gymnasiet utan att få slutbetyg. Forskning visar att det inte är så bra för fortsättningen av livet. Om man säger så.

Då tänker jag på bristande kunskapssäkerhet.

Sen tänker jag: vad händer med ett samhälle där sjuka tvingas vänta ett halvt dygn innan de får träffa en läkare eller elever inte får den kunskap de har rätt till? Och då räknar vi bort snuviga som sökt sig till akuten eller elever som väljer att jobba i stället för att plugga. Men resten. I-landsproblem. Men ändå. Tanken liksom svindlar och jag får nog tänka vidare så att jag får markkontakt...

Inga kommentarer: