söndag 2 september 2012

Hjärnan brinner

Varenda cell i min stackars hjärna har gått i totalspinn denna helg. Ja, jag vet att jag borde ägna min tankeverksamhet åt andra saker än skolan, men några tidningsartiklar och samtal har gjort att jag snöat in på det här med elevens rätt till en bra utbildning. Eller snarare bristen därav. Vi tar en sak i taget.

Igår skrev jag om bristerna i rättsäkerheten kring nationella proven, något som riskerar att undergräva hela tilltron till skolsystemet om inte förändringar görs. På kvällen hade vi vänner på besök och så småningom halkade samtalet in på skolan. Jag har märkt att de har en tendens att göra det. Fast vi pratade försäkringsfrågor och teknisk säkerhet i järnvägssystemet också ;)

I alla fall berättade mina vänner om hur deras son blivit förflyttad till en annan skola när han riskerade att inte nå målen. Han placerades i en liten undervisningsgrupp med några elever som mest skolkade, en med dyslexi och så sonen. Denna grupp hölls isolerad från övriga elever och fick inte ha rast eller äta lunch samtidigt som dem. Kommentarer till detta är överfödiga.

Den mottagande rektorn ville att föräldrarna skulle skriva på ett papper så att sonen kunde placeras i särskola, något föräldrarna starkt ifrågasatte. De såg inte en son med utvecklingsstörning, utan en son som behövde extra stöd i sin inlärning. Dessutom såg de en avlämnande rektor som hade som strategi att förflytta elever som inte nådde målen och därmed kunde stoltsera med att alla elever på hennes skola hade minst godkänt i alla ämnen.

Jag blir rabiat när jag hör sånt där. Visserligen har jag bara den ena partens bild, men jag känner sonen också. Idag har han körkort, bor ihop med sin tjej, jobbar på Scania och ägnar varje ledig stund åt att fiska. Han fick slutbetyg från gymnasiet, knappast någon som skulle ha varit hjälpt av att läsa efter särskolans kursplaner.

Å så är jag tillbaka i det där med en likvärdig skola. Systemet kan väl näppeligen bygga på att man har turen att ha föräldrar som orkar bråka för att barnet ska få den utbildning han eller hon har rätt till, eller? Jag menar; ELLER???

Inga kommentarer: