tisdag 18 september 2012

Efter semestern

Jag insåg nyss att det är ett par veckor sedan jag bloggade senast, ja, så kan det gå när inte haspen är på. Mest får jag väl skylla på att haft lite semester och att det varit fullt upp med annat.

Idag var jag dock tillbaka på jobbet och inledde storstilat med möte i kungliga hufvudstaden. Utvärdering av årets gymnasieantagning stod på agendan. Matnyttiga tips från andra kommuner fick jag också med mig samt en stor portion andäktigt njutande av van der Nootska palatset. Tänk att det har bott folk i dessa galanta våningar!

Under resan tillbaka till Gnesta formligen öppnade sig himlen och släppte ner en gigantisk mängd blöta; att det kan regna så! Nåväl, lagom framme var det uppehåll och jag skuttade glad i hågen in på jobbet. Kul att se alla igen efter några dagars ledighet.

Så vidtog eftermiddagens utbildning om normer, genus och jämställdhet, en utbildningsserie vi kan genomföra tack vara vårt EU-projekt "Lärande samverkan". Det känns så fint och lyxigt att både få delta i och bjuda sina anställda på professionell fortbildning i ett angeläget ämne som detta. Syftet är att vi ska vidga vårt eget tänkande och skaffa oss redskap att omsätta våra kunskaper i praktiskt klassrumsarbete.

Dagens pass bjöd på många praktiska övningar, varvat med diskussioner och tankar om det vi gjorde. Detta arbetssätt passar gruppen väldigt bra och jag ser redan fram emot nästa pass om ett par veckor. Men först blir det lite skönhetssömn och uppladdning inför morgondagens länsstudiedag i Nyköping. Jag lovar att rapportera även från denna!

Inga kommentarer: