tisdag 24 juli 2012

Smultronställen och drömmar

Jag har en vän som bloggar om stort och smått här i livet. Han skriver medryckande och finurligt klurigt och det är alltid med viss nyfikenhet jag kollar hans blogg. Vad är det han fångat idag?

Han är också en duktig fotograf och inläggen har alltid en bild som fångar det skrivna ordet i ytterligare en dimension. Dessutom avslutas alla inlägg med en fråga till läsaren, något som gör att vi läsare får ytterligare tankar med oss av det vi läst.

Idag var det faktiskt två frågor i samma inlägg; "Vilket är ditt smultronställe?" och "Vad drömmer du om?" Frågorna är till synes enkla, men för mig innebär de ofta en stunds djupt funderande och ibland finner jag inget enkelt svar på frågan. Så är det ju här i livet.

Mitt smultronställe. Ta det ordet i din mun! Smaka på bilderna som kommer! På mitt tankesmultronställe skiner solen, vinden smeker mina bleka shortsbara ben, den söta smultrondoften går ända in i hjärnan, jag mumsar på alldeles solvarma smultron och livet är bara här och nu. I verkligheten har jag flera smultronställen där jag kan finna lugnet och hämta kraft, inte minst i skogen där jag kan ströva timma ut och timma in och bara vara.

På mitt smultronställe behöver jag inte drömma om något annat, något bättre. Jag är ju där! Däremot kan jag drömma om och längta till mina smultronställen när jag inte är där, det känns som att jag allt för sällan tar mig tid att bara vara. Så nu gör jag slag i saken och gör den här dagen till ett smultronställe. Undrar vilket av dem jag ska välja?

Å så skickar jag frågan vidare till dig: Vilket är ditt smultronställe?

Läs gärna min väns blogginlägg här: Vardagsbetraktelser

Inga kommentarer: