söndag 8 juli 2012

Rapport från Almedalen

Ja, nu har jag ju inte varit där; alldeles för mycket folk på samma ställe vid samma tillfälle, tycker jag. Men jag har följt skeendet lite så där från sidan av. Framför allt skolfrågor intresserar mig, förstås, och det var faktiskt med lite besvikelse som jag kunde konstatera att herr Björklund inte gjorde något skolutspel i år. För det kan väl inte vara slut på förändringarna i skolans värld nu, det finns ju massor kvar att utveckla för att vi ska få en modern skola värd namnet!

Men det finns ju andra som tänker och tycker i stället och jag fastnade för Hanna Stenhagens senaste artikel på Skollyftet. Hon lyfter fram vikten av att sätta lärandet i ett sammanhang, inte minst den digitaliserade värld vi lever i just nu.

Jag har ett uppdrag enligt skollag och läroplan att utveckla min verksamhet, oavsett var vi befinner oss. I dokumenten finns ett inneboende budskap om att världen är föränderlig och att verksamheten måste hänga på det förloppet, oavsett hur bra verksamheten lyckas idag. Det är ett fantastiskt och ganska svårt uppdrag, men jag sporras av det. Och så får jag styrka av att läsa reflektioner som Hannas. Läs du också och inspireras!

Hanna Stehagens tankar efter Almedalen

Inga kommentarer: