lördag 4 maj 2013

Vad är ett skolbibliotek?

I mitt uppdrag ingår att besöka de 76 gymnasier där Gnestas gymnasieelever studerar, för att följa upp elevernas resultat som grund för att göra undervisningen i förskola och grundskola ännu bättre. Det är spännande att se hur olika skolorna är, och förstås ska vara, beroende på vilka utbildningar man bedriver. Och bara jag kliver in genom dörrarna får jag raskt en bild av hur man tänker om attityder, elevinflytande och kunskapsmål. Det både känns och syns på olika sätt, inte minst på hur jag blir mött av elever och personal.

En sak som jag grunnat på efter mina besök är det här med skolbibliotek. I nya skollagen skärps kraven på att eleverna ska ha tillgång till skolbibliotek och där kan man tänka lite olika. Nästan alla rektorer jag möter är noga med att berätta att man har skolbibliotek, som om jag vore inspektör, vilket jag inte är. Men i alla fall.

Ofta får jag en visning av skolan och vi kommer då till skolbiblioteket. Det är utifrån detta jag ställer mig frågan vad ett skolbibliotek är. Det jag får se är ofta ett utrymme med en soffgrupp och ett par hyllor. I hyllorna står några språklexikon, kanske några svenska ordböcker och så diverse böcker som välvilliga medarbetare ratat från sin egen bokhylla hemma.

Jag undrar om det är så lagstiftaren tänkt. Och jag undrar om dessa hyllmeter med diverse slitna pocketböcker bidrar särskilt mycket till läslusten. Min bild av ett skolbibliotek är inte bara de fysiska böckerna, datorerna, filmerna, läsplattorna och annan multimedia. Nej, där finns också den kreativa bibliotekarien som med lust tar sig an varje elev och får den att gräva ner sig i diverse läsning. Tänker jag, och blir lite ledsen i ögat varje gång jag ser ett s.k. skolbibliotek som "bara" är ett par bokhyllor. På de skolorna hoppas jag att det också finns lärare som utmanar eleverna till läsning och delar med sig av sin egen läsglädje. Hoppas, hoppas!!!

Inga kommentarer: