söndag 30 december 2012

Årsbokslut 2012

Endast en dag kvar av detta nådens år 2012, dags att räkna ner och summera. Jag brukar säga att det är tur att man inte vet vad framtiden har i sitt sköte, och det gäller verkligen för detta år.

Allting började så bra. Efter en tidigare sjukskrivning var jag på G och hade ett utmanande och stimulerande arbete som jag gladdes mycket åt. Under våren började jag arbeta heltid igen, jag kände mig stark och tyckte att jag hittat en bra balans i livet.

Hösten började i samma anda, men snart märkte jag hur krafterna åter sinade och jag drogs ner i det svarta stresshålet igen. Nånstans började jag inse att jag var tvungen att göra något radikalt för att få styrfart på mitt liv. Efter mycken vånda bad jag till slut min chef att få kliva av mitt rektorsuppdrag.

Nu börjar jag få perspektiv på detta och förstår att det var ett helt igenom riktigt beslut, även om det är något av det svåraste jag bestämt mig för i mitt liv. Jag ville ju så gärna... Men nu kan jag andas lättare och sover faktiskt de flesta nätterna rätt så bra i stället för att ligga och svettas av stressdrömmar och ologisk ångest. Jag ska bespara dig föreläsningen om vad seroteniner och noradrenalin och annat kan göra med en människa i långvarig stress ;)

Sen har det inte bara varit eländigt mörker under året, förstås. Min innerligt älskade dotter tog studenten och firade med bal och härlig mottagning i den vackra försommaren. Min fina man fyllde jämnt och det firade vi med musik och andra härligheter i goda vänners lag. Midsommar och jul firades med hela galna släkten i vanlig ordning.

Ja, familj, vänner och musiken har betytt oerhört mycket för mig detta år, och det tar jag med mig in i nästa år. Fortsättning följer, som det brukar heta.

Gott nytt år och ta väl hand om dig och de dina!

Inga kommentarer: