söndag 24 november 2013

Tänk på vilodagen...

När jag var liten var det fullständigt otänkbart att arbeta på söndagen. Affärerna var stängda, bion likaså. Jag gick i söndagsskolan och i kyrkan. Efter det vankades det söndagsmiddag och sedan var det vila och lugn som rådde. Var och en var på sitt rum och pysslade med sitt. Jag antar att jag läste, för det gjorde jag så fort tillfälle gavs. Annars lade jag nog pussel, för det var en annan favoritsysselsättning.

Så småningom ruckades det på vilan, inte minst när jag började gymnasiet och söndagen var resdag inför en ny vecka i Jönköping. Men fortfarande var det ganska vilsamt, inte en hel hoper av aktiviteter.

Jag tänker på det där med vilodagen ibland; det är nog ingen dum idé ändå och vi borde nog följa det tredje budordet lite bättre än vi gör idag. Varför? Jo, därför att vi så innerligt väl behöver en stunds vila från vardagens jäkt och stress.

I "mitt nya liv" ger jag mig själv utrymme för vila. Ofta vilar jag en stund när jag kommer hem från jobbet, och stunden i sängen med dagens tidningar innan jag somnar ger också lugn inför den kommande natten.

Helgerna försöker vi hålla så lugna som det går. Det betyder inte att vi sitter hemma och rullar tummarna, nej, det finns alltid något att ta sig för med hus och stor trädgård. Men arbete varvas med sköna fikastunder och vila, och ofta promenader i kringområdet. Bara det är vila, att få vistas i den vackra miljön i och kring Mariefred! Å så all den underbara musik som finns att lyssna på, både hemma och på konserter. Dessa stunder är guld och hjälper ytterligare till att skapa lugn och ro i livet.

Jag hoppas att också du, kära läsare, kan unna dig en stunds vila för att få kraft att orka med arbete, studier och aktiviteter. Annars är det dags för dig också att prioritera detta i ditt liv!

Inga kommentarer: